Comité Alhambra 

Presse

 
 
 
         

 

NL

 

> Départ

 

> Le Comité Alhambra

   

> Le Quartier Alhambra

   

> Activités

 

> Media et presse

 

> Journal 'Alhambra'

 

> Participer?

 

> Liens

 

 

 

 
 

Brussel werkt aan betere naleving zonde 30


Tien maanden na de omvorming van de Vijfhoek tot een zone 30, blijft de ingreep behouden. Wel komen er stedenbouwkundige en repressieve maatregelen om de snelheidslimiet te doen naleven. Denk aan bijkomende radars, echte boetes en de herinrichting van symbolische toegangswegen tot de trage zone.

 

Sinds september 2010 mogen alle voertuigen, behalve de trams, maximum 30 km. per uur rijden in de Vijfhoek. Dit geldt niet voor de Maxlaan, Anspachlaan en Lemonnierlaan in het centrum en evenmin voor de Diksmuidelaan. 

 

Uit onderzoek in opdracht van schepen van mobiliteit Christian Ceux (CDH) moet blijken dat de snelheid in de hele Vijfhoek “in grote lijnen” goed wordt nageleefd.

Vier belangrijke straten vormen hierop een uitzondering: De Wetstraat en de Keizerlaan (minder dan 20 procent van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid van 30 km/u.), de Pachecolaan (20 procent) en de Koningsstraat (minder dan 40 procent).

 

Repressie

 
Wat repressie betreft heeft het parket zich volgens Ceux “bereid verklaard om de boetes voor snelheidsovertredingen verder uit te schrijven". Zijn woordvoerster ontkent dat het parket pas zou vervolgen vanaf een snelheid van 52 kilometer per uur, zoals vroeger werd gemeld. "Er wordt wel degelijk geverbaliseerd en vervolgd vanaf 30 kilometer per uur".  

De radars die de Stad in oktober plaatste, hadden een louter preventieve functie. Vanaf 1 september gaat de Stad Brussel zogenaamde repressieve radars plaatsen, die zullen dienen om snelheidsduivels te verbaliseren. Op welke plaatsen die komen is nog niet beslist.

Deze zomer worden de preventieve radars verplaatst naar volgende plaatsen:

- Koningsstraat (tussen het Paleizenplein en de Wetstraat – zijde Warandepark)
- Wetstraat (vlakbij de Kleine Ring) - NB: blijft op dezelfde plaats
- Handelskaai (tussen de Diksmuidelaan en de Ieperlaan)
- Hoogstraat (tussen de Fazantenstraat en de Abrikozenboomstraat)
- Anderlechtsesteenweg (tussen de Froebelstraat en de Loofstraat)
- Zennestraat (tussen het Vestje en de Camuselstraat)
- Grootsermentstraat (aan de voet van de vijf woontorens)
- Dansaertstraat (tussen de Nieuwe Graanmarkt en de Oude Graanmarkt)
- Lakensestraat (tussen de Vaartstraat en de Grootgodshuisstraat)
- Congresstraat (tussen de Noordstraat en het Vrijheidsplein)

De stad werkt ook aan diverse stedenbouwkundige ingrepen:

• verandering van rijrichting: het actieplan zone 30 stelt 14 interventieplaatsen voor, onder meer De Kaaien, Begijnhof, Bloemenhofplein, Rouppeplein
• de beveiliging rond de scholen wordt tegen 2012 op 30 plaatsen verbeterd.
• diverse wegversmallingen op de toegangswegen naar de zone 30
• 5 symbolische toegangswegen worden heringericht: IJzer - Diksmuide ; Antwerpsesteenweg; Koningsstraat; Wetstraat; Anderlechtsesteenweg
• herinrichting van straten, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan het verdelen van de publieke ruimte ten gunste van voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer: Dansaertstraat (tussen Lepage en Sint-Katelijne); de Kaaien en het Rouppeplein ; de Naamsestraat en omstreken

Probleempunten
Ten slotte pakt de Stad ook de vier probleempunten aan. Op de Koningsstraat komen er 3 markeringen op de grond en is in de plaatsing van rijbaankussens voorzien, evenals de plaatsing van één of twee radars. In de Wetstraat komt er een wegversmalling tussen de Hertogsstraat en de Koningsstraat. Wat de Keizerlaan betreft is gekozen voor markeringen op de grond en verkeersheuvels. Op de Pachecolaan komt er op korte termijn een verhoogd plateau in afwachting van een grondige herinrichting.

© Brusselnieuws - www.brusselnieuws.be