Brussel werkt aan
betere naleving zonde 30
Tien maanden na de omvorming van de Vijfhoek tot een zone 30,
blijft de ingreep behouden. Wel komen er stedenbouwkundige en
repressieve maatregelen om de snelheidslimiet te doen naleven.
Denk aan bijkomende radars, echte boetes en de herinrichting van
symbolische toegangswegen tot de trage zone.
Sinds september 2010 mogen alle voertuigen, behalve de trams,
maximum 30 km. per uur rijden in de Vijfhoek. Dit geldt niet voor de
Maxlaan, Anspachlaan en Lemonnierlaan in het centrum en evenmin voor
de Diksmuidelaan.
Uit onderzoek in opdracht van schepen van mobiliteit Christian Ceux
(CDH) moet blijken dat de snelheid in de hele Vijfhoek “in grote
lijnen” goed wordt nageleefd.
Vier belangrijke straten vormen hierop een uitzondering: De
Wetstraat en de Keizerlaan (minder dan 20 procent van de
weggebruikers houdt zich aan de snelheid van 30 km/u.), de
Pachecolaan (20 procent) en de Koningsstraat (minder dan 40
procent).
Repressie
Wat repressie betreft heeft het parket zich volgens Ceux “bereid
verklaard om de boetes voor snelheidsovertredingen verder uit te
schrijven". Zijn woordvoerster ontkent dat het parket pas zou
vervolgen vanaf een snelheid van 52 kilometer per uur, zoals vroeger
werd gemeld. "Er wordt wel degelijk geverbaliseerd en vervolgd vanaf
30 kilometer per uur".
De radars die de Stad in oktober plaatste, hadden een louter
preventieve functie. Vanaf 1 september gaat de Stad Brussel
zogenaamde repressieve radars plaatsen, die zullen dienen om
snelheidsduivels te verbaliseren. Op welke plaatsen die komen is nog
niet beslist.
Deze zomer worden de
preventieve radars verplaatst naar volgende
plaatsen:
- Koningsstraat (tussen het Paleizenplein en de Wetstraat – zijde
Warandepark)
- Wetstraat (vlakbij de Kleine Ring) - NB: blijft op dezelfde plaats
- Handelskaai (tussen de Diksmuidelaan en de Ieperlaan)
- Hoogstraat (tussen de Fazantenstraat en de Abrikozenboomstraat)
- Anderlechtsesteenweg (tussen de Froebelstraat en de Loofstraat)
- Zennestraat (tussen het Vestje en de Camuselstraat)
- Grootsermentstraat (aan de voet van de vijf woontorens)
- Dansaertstraat (tussen de Nieuwe Graanmarkt en de Oude Graanmarkt)
- Lakensestraat (tussen de Vaartstraat en de Grootgodshuisstraat)
- Congresstraat (tussen de Noordstraat en het Vrijheidsplein)
De stad werkt ook aan diverse
stedenbouwkundige ingrepen:
• verandering van rijrichting: het actieplan zone 30 stelt 14
interventieplaatsen voor, onder meer De Kaaien, Begijnhof,
Bloemenhofplein, Rouppeplein
• de beveiliging rond de scholen wordt tegen 2012 op 30 plaatsen
verbeterd.
• diverse wegversmallingen op de toegangswegen naar de zone 30
• 5 symbolische toegangswegen worden heringericht: IJzer - Diksmuide
; Antwerpsesteenweg; Koningsstraat; Wetstraat; Anderlechtsesteenweg
• herinrichting van straten, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan
het verdelen van de publieke ruimte ten gunste van voetgangers,
fietsers en het openbaar vervoer: Dansaertstraat (tussen Lepage en
Sint-Katelijne); de Kaaien en het Rouppeplein ; de Naamsestraat en
omstreken
Probleempunten
Ten slotte pakt de Stad ook de vier probleempunten aan. Op
de Koningsstraat komen er 3 markeringen op de grond en is in de
plaatsing van rijbaankussens voorzien, evenals de plaatsing van één
of twee radars. In de Wetstraat komt er een wegversmalling tussen de
Hertogsstraat en de Koningsstraat. Wat de Keizerlaan betreft is
gekozen voor markeringen op de grond en verkeersheuvels. Op de Pachecolaan
komt er op korte termijn een verhoogd plateau in afwachting van een
grondige herinrichting.
© Brusselnieuws -
www.brusselnieuws.be