Tien maanden na de omvorming van de Vijfhoek tot een zone 30, blijft de ingreep behouden. Wel komen er stedenbouwkundige en repressieve maatregelen om de snelheidslimiet te doen naleven. Denk aan bijkomende radars, echte boetes en de herinrichting van symbolische toegangswegen tot de trage zone.
Sinds september 2010 mogen alle voertuigen, behalve de trams, maximum 30 km. per uur rijden in de Vijfhoek. Dit geldt niet voor de Maxlaan, Anspachlaan en Lemonnierlaan in het centrum en evenmin voor de Diksmuidelaan.
Uit onderzoek in opdracht van schepen van mobiliteit Christian Ceux (CDH) moet blijken dat de snelheid in de hele Vijfhoek “in grote lijnen” goed wordt nageleefd.
Vier belangrijke straten vormen hierop een uitzondering: De Wetstraat en de Keizerlaan (minder dan 20 procent van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid van 30 km/u.), de Pachecolaan (20 procent) en de Koningsstraat (minder dan 40 procent).
Repressie
Wat repressie betreft heeft het parket zich
volgens Ceux “bereid verklaard om de boetes
voor snelheidsovertredingen verder uit te
schrijven". Zijn woordvoerster ontkent dat
het parket pas zou vervolgen vanaf een
snelheid van 52 kilometer per uur, zoals
vroeger werd gemeld. "Er wordt wel degelijk
geverbaliseerd en vervolgd vanaf 30
kilometer per uur".
De radars die de Stad in oktober plaatste, hadden een louter preventieve functie. Vanaf 1 september gaat de Stad Brussel zogenaamde repressieve radars plaatsen, die zullen dienen om snelheidsduivels te verbaliseren. Op welke plaatsen die komen is nog niet beslist.
Deze zomer worden de preventieve radars verplaatst naar volgende plaatsen:
- Koningsstraat (tussen het Paleizenplein en
de Wetstraat – zijde Warandepark)
- Wetstraat (vlakbij de Kleine Ring) - NB:
blijft op dezelfde plaats
- Handelskaai (tussen de Diksmuidelaan en de
Ieperlaan)
- Hoogstraat (tussen de Fazantenstraat en de
Abrikozenboomstraat)
- Anderlechtsesteenweg (tussen de
Froebelstraat en de Loofstraat)
- Zennestraat (tussen het Vestje en de
Camuselstraat)
- Grootsermentstraat (aan de voet van de
vijf woontorens)
- Dansaertstraat (tussen de Nieuwe
Graanmarkt en de Oude Graanmarkt)
- Lakensestraat (tussen de Vaartstraat en de
Grootgodshuisstraat)
- Congresstraat (tussen de Noordstraat en
het Vrijheidsplein)
De stad werkt ook aan diverse stedenbouwkundige ingrepen:
• verandering van rijrichting: het actieplan
zone 30 stelt 14 interventieplaatsen voor,
onder meer De Kaaien, Begijnhof,
Bloemenhofplein, Rouppeplein
• de beveiliging rond de scholen wordt tegen
2012 op 30 plaatsen verbeterd.
• diverse wegversmallingen op de
toegangswegen naar de zone 30
• 5 symbolische toegangswegen worden
heringericht: IJzer - Diksmuide ;
Antwerpsesteenweg; Koningsstraat; Wetstraat;
Anderlechtsesteenweg
• herinrichting van straten, waarbij de
voorkeur wordt gegeven aan het verdelen van
de publieke ruimte ten gunste van
voetgangers, fietsers en het openbaar
vervoer: Dansaertstraat (tussen Lepage en
Sint-Katelijne); de Kaaien en het
Rouppeplein ; de Naamsestraat en omstreken
Probleempunten
Ten slotte pakt de Stad ook de vier
probleempunten aan. Op de Koningsstraat
komen er 3 markeringen op de grond en is in
de plaatsing van rijbaankussens voorzien,
evenals de plaatsing van één of twee radars.
In de Wetstraat komt er een wegversmalling
tussen de Hertogsstraat en de Koningsstraat.
Wat de Keizerlaan betreft is gekozen voor
markeringen op de grond en verkeersheuvels.
Op de Pachecolaan komt er op korte termijn
een verhoogd plateau in afwachting van een
grondige herinrichting.
© Brusselnieuws - www.brusselnieuws.be